zaterdag 10 januari 2009

De Kern (slot)

III. Zelfrealisatie

1. Het is moeilijk uit te drukken, maar eigenlijk bestaat enkel Turiya, alle andere staten vloeien eruit voort en alle objecten komen voort uit die staten. Maar wanneer Turiya gestabiliseerd is als jouw primaire staat – als je altijd bewust bent van die fundamentele staat – worden de andere staten en de wereld ook gezien als jij, als een schaduw van de werkelijke jij. Die staten hebben zo weinig gemeen met de werkelijke jij, dat je net zo goed zou kunnen zeggen dat ze niet bestaan. Er meer over zeggen, zou te veel conceptuele problemen creĆ«eren die leiden tot een filosofische uiteenzetting zonder einde, wat niet strookt met de juiste manier om in het zelf te blijven. Daarom moet een dergelijk onderzoek nooit worden nagestreefd. Verwijl enkel in het zelf.

2. Het eerste inzicht dat jij werkelijk de ongrond bent, de onsterfelijke staat, Turiya, is zelfrealisatie. Het Zelf, als de waaktoestand, herkent zijn ware natuur als de vierde, staatloze en onsterfelijke staat, Turiya, die voor en voorbij waak-, droom- of slaapbewustzijn is.

3. De meeste mensen die dit ontdekken, verliezen het, omdat zij niet stabiliseren in de Turiyastaat. Stabilisatie vraagt oefening. In veel mensen waarin Turiya wordt herkend, is het denken als ogenschijnlijke entiteit voor altijd vernietigd. Toch gaat bij de meesten die bewust worden van Turiya, die herkenning uiteindelijk verloren, maar de herinnering aan de waarheid van de fundamentele staat en de daaruit voortkomende staten blijft altijd aanwezig.

4. De meesten hebben ‘inspanning’ nodig om in de vierde staat te stabiliseren, terwijl de vierde staat zelf totaal vrij is van enige inspanning. Inspanning is nodig om te oefenen in de vierde staat die zelf zonder inspanning is, te blijven. In werkelijkheid betekent dit dat je in stilte zonder gedachten blijft. Ramana ‘oefende’ vele jaren in het in die vierde staat, in stilte, te blijven vooraleer hij ook maar iemand onderricht gaf. Wanneer het menselijke brein echter permanent gestorven is, is men altijd in die staatloze staat, de vierde staat Turiya. Het is beter om zelfonderzoek te doen dan dit te weten.

5. Robert adviseerde de wil te gebruiken om in die staat te blijven tot hij voor altijd begrepen is.

6. Gewaarzijn van, onderdompeling in die staatloze, eeuwige staat, komt en gaat tot de processen rond de kerngedachte ophouden met de zogenaamde dood van het ego. Dan is er volledige stabiliteit in het wortelbewustzijn. Let wel dat alles wat ik net heb gezegd voor jou slechts concepten zijn en niet veel meer waarde hebben dan om het even welke andere droom. Het is een leugentje om je aan te zetten tot het proberen te verwijlen in gewaarzijn. Het belangrijkste is te verblijven in het Zelf.

7. De ervaring van Samadhi en uiteindelijk van Sahaj Samadhi is belangrijk, de totale vernietiging van het persoonlijke en denkbeeldige zelf.

8. Weet zelfs dan, dat jij ook voorbij dit bent. Geen enkele beschrijving kan worden gegeven. Het is onuitsprekelijk.

Geen opmerkingen: