dinsdag 13 januari 2009

IV Tenslotte

1. Ondertussen heb je waarschijnlijk ingezien dat zowel het persoonlijke als het spirtuele leven volledig over identificatie gaat.

2. Identificeer jij je met de objecten in de denkbeeldige ruimte die voortvloeit uit jouw niet-bestaande geest?

3. Of vereenzelvig jij je met de hele manifestatie van bewustzijn, met alle fenomenen, het komen en gaan van bewustzijn en objecten in bewustzijn? Dit is het Ene of de Ene Staat waar Bernadette Roberts en anderen over praten. Dit is ook Samadhi waar alles wat is, bewustzijn is en een identificatie met de totaliteit. Dit waren mijn (Mt. Baldy) ervaringen.

4. Of vereenzelvig jij je met de achtergrond of ongrond waarop Alles komt en gaat?

5. Men zou geneigd zijn deze achtergrond zuiver bewustzijn of leegte te noemen, maar het is voorbij elk concept of pointer.

6. Op een bepaald moment zul je plots beseffen dat er een besef van bestaan is en dat het dan weer voorbijgaat. ’s Morgens, komt een besef van bestaan op en het verdwijnt weer in diepe slaap. Er is iets dat volkomen gewaar is van het komen en gaan van dit waakbewustzijn. Er is het ‘gevoel’ dat bestaan en niet-bestaan tot jou komt. Je weet zowel dat je bent, en soms weet je ook dat je niet bent.

7. Dit weten van het komen en gaan van die ene bewuste staat, betekent automatisch dat jij die ene staat niet bent. Die ene staat komt tot jou en gaat dan weg; je hebt er niets mee te maken.

8. Wanneer de overtuiging van een voorafgaand ‘bestaan’ sterk genoeg is, kan een ‘desidentificatie’ met de lichaamsgeest en met de totaliteit van het komen en gaan van de wereld, droom en slaap plaats vinden. In de plaats daarvan komt het stellige weten dat jij voorbij dat alles bent.

9. Om woorden te gebruiken die onwetendheid creëeren; er is een identificatie met dat wat niet kan worden waargenomen als wie jij werkelijk bent. Men wordt Dat, maar kan Dat niet gewaar zijn.

10. Vrijheid betekent breken met de identificatie met de wereld der verschijnselen. Eerst is er een desidentificatie met de objecten in de denkebeeldige wereld, zowel in de droom als in de waaktoestand, dan een desidentificatie met het komen en gaan van bewustzijn zelf. Je rust in jezelf, het Zelf dat voorbij alles is.

11. Jij bent vóór zijn en niet-zijn, slapen en dromen gebeuren in de tijd. Jij kent geen tijd.

12. Hiermee komt vrede, geluk en een einde aan het zoeken.

13. Jij hebt niets bereikt maar je bent de valse identificatie verloren met het kleinste deel van Jou, de denkbeeldige voorbijgaande show van bewustzijn. Jij bent het Gewaarzijn van dat bewustzijn.

14. Met deze desidentificatie worden alle Jnana sutras duidelijk.

15. Met deze desidentificatie, realiseer Jij dat Jij voorbij alles bent.

16. Jij bent zelfs voorbij dit weten dat Jij voorbij alles bent; maar dat weten bevrijd jou van alles. Dan ben je totaal vrij, verwijlend in dat wat volkomen voorbij alles is. Wanneer je dit eenmaal weet, blijf daar dan zo vaak en zo lang als je kan totdat het mensdom is platgebrand en uitgeput en je in vrede leeft.

17. Dan, zoals Robert vaak zei, ben je gelukkig en voorbij elk geloof, zonder angst, omdat Jij niet kunt sterven wanneer je realiseert dat jij, als mens en zelfs als bewustzijn, nooit geboren bent. En hoewel je dan nog mens lijkt en als mens functioneert, en die identificatie nog lange tijd kan duren, is de angel van het lijden verdwenen en ben je gelukkig.

Geen opmerkingen: