woensdag 24 september 2008

SUNYATA _ Deel II

Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat dit ego niet ogenblikkelijk zijn invloed verliest. Het duurt lange tijd voordat het volkomen doorzien is. Dat gaat van de wat grovere niveau’s naar de steeds subtielere. Wat we nu in elk geval al kunnen doen is onze rigide en gespannen overtuigingen en opvattingen wat losser maken. Ontspannen. Op die manier ga je stilaan zien dat, zelfs al is er een concrete verschijning, het niet bestaat zoals het zich voordoet. Je krijgt stilaan dieper inzicht en ervaring en je gaat de interpretatie minder volgen.
Vergelijk het met een goochelaar die een bord spaghetti heeft omgetoverd tot een sinaasappel. Aan jullie gaat de spaghetti zich voordoen als een echte sinaasappel en door de kracht van de verschijning gaat die sinaasappel zich ook aan de goochelaar als een sinaasappel voordoen maar hij gaat er niet emotioneel meer in mee. Hij is bevrijd van de begoocheling en wordt niet langer emotioneel in de war gebracht.

We hebben allemaal een verkeerde zienswijze van de zintuiglijk waarneembare wereld maar diep van binnen moeten we begrijpen, moeten we inzien dat de verschijningen niet echt zijn zodat we ze niet langer als concreet bestaande objekten gaan beschouwen. Aanvankelijk heeft niemand daar enige notie van. Iedereen gaat maar door en door in de duisterenis van de projectie van het ego. We nemen de verkeerde, concrete zienswijze waar en houden er onverbiddellijk aan vast. Dit is realiteit! Daarna komen we op een bepaald punt waar we achterdochtig worden en er twijfel opkomt. We nemen dan nog steeds de verkeerde zienswijze waar maar we houden er niet meer aan vast, het is op losse schroeven komen te staan. Er is meer ontspanning. Wanneer je dan het volledige inzicht hebt verkregen, de intelligentie van de totaliteit bezit, dan is er geen verkeerde zienswijze meer die blijft vasthouden aan het idee van een ego.

Vasthouden aan een concrete, op zichzelf bestaande verschijningsvorm bindt ons in samsara, in pijn en lijden. En de verkeerde zienswijze op zich is niet eens het ergste; wat erger is dat we persé aan die zienswijze, die benadering willen blijven vasthouden. We willen erin blijven geloven. Dan ben je emotioneel ontvankelijk om diep in de problemen te komen. Als je er niet in gelooft dan is het gemakkelijk; dan wordt je er net zo min door geraakt als wanneer je naar een film kijkt.
De wezenlijke natuur van het hele universele bestaan is dat dit niet concreet en vanuit zichzelf bestaand is. Het gaat hiet niet om een filosofie; het gaat hier wel degelijk om de realiteit.
In deze allesomvattende Realiteit, de non-dualiteit of sunyata komt en gaat al het bestaande, wordt al het bestaande geborezn en sterft het. Men zegt vaak ‘ik ben zondig, ik ben slecht of fout of negatief of ik heb niet veel kwaliteiten; ik ben lelijk’. Wat je ook over jezelf denkt, het is niet je ware natuur. Het is niet je werkelijke wezen. Je maakt je onnodig zorgen. Onze wezenlijke aard is van nature zuiver en helder, puur.
Ga hierbij echter niet te rigoureus aan het werk. ‘Ik moet een zuivere staat van geest bereiken! Ik moet het hebben want ik werk er zo hard aan, ik mediteer de hele tijd, ik hoop dat ik het volgende jaar zal bereiken!’ Neen. Zo werkt het niet, dat is onzin en deze manier van denken wordt een obstakel, het staat de realisatie eerder in de weg. Neem louter zuiver en helder waar. Wees bewust en alert. Zuiver en helder bewustzijn is altijd aanwezig, je hoeft er niets voor te doen, het is er altijd, vanzelf.
Het ego is slechts een golf, een hoge golf op de oceaan. De oceaan is er altijd en is zuiver en helder uit zichzelf. Contempleer op die zuivere en heldere natuur van je bewustzijn.

Misschien zeg je nu wel ‘maar wat is bewustzijn?’ Bewustzijn is zuiver ervaren, zowel fysiek als mentaal. De twee tegelijk. Dat is Ervaren. Dat is je ware natuur.
Contemplatie op bewustzijn of ervaren leidt tot non-dualiteit. Concentratie op de helderheid van het bewustzijn of ervaren leidt automatisch tot het gevoel dat alles verdwijnt.
Wanneer dat gebeurt hoef je niet bang te zijn maar enkel voelen dat dit het is, dat het hier om gaat. Dan moet je niet opnieuw op de gebruikelijke dualistische manier gaan denken en het ervaren als ‘dit is dat’ gaan identificeren.
Wannneer we de verkeerde zienswijze niet onderuithalen zullen we niet de zachtheid ervaren van onze werkekelijke natuur.

Een mens is gemaakt voor schoonheid. Bewustzijn is helder en deze fundamentele helderheid is er altijd. Daarom is er altijd Schoonheid.

1 opmerking:

Aquarel zei

Ik sta ervan versteld dat 'ik' zo goed begrijp wat jij bedoelt in deze teksten. Waarschijnlijk is het jouw schrijftalent dat uitblinkt in het naar de essentie gaan in be-grijpbare woorden.
Enig mooi. Bedankt .