donderdag 11 september 2008

Een stukje theorie

Ik val graag met de deur in huis en als ik eenmaal begin, weet ik van geen ophouden. Vandaar dat het mij nuttig lijkt om een tipje van de sluier op te lichten. Volgens 'Wikipedia' staat Advaita Vedanta voor het Sanskriet wat Vedanta betekent. Een filosofisch-religieuze onderschool binnen de Vedanta en het vertegenwoordigt een puur monistische of nondualistische manier van denken. A-dvaita (niet tweeheid) duidt op non-dualisme. De langrijkste maar veruit niet de laaste filosoof was Sri Shankara.

In de advaita vedanta ligt de nadruk op de jnana yoga. Jnana yoga betekent letterlijk 'kennis yoga' of eenwording door kennis, door inzicht dus.

Het is die tak van de joga waarbij men tracht via kennisverwerving over de aard van het bewustzijn tot zelfverwerkelijking of realisatie te komen van de ware aard van atman (het zelf ontdaan van alle illusies omtrent de eigen aard.

De scheiding in advaita tussen de relatieveve werkelijkheid, de scheiding met andere woorden tussen het eigen bewustzijn en het Kosmisch Bewustzijn lost op en alleen de absolute werkelijkheid wordt als waarheid erkend.

Dit heeft vooral op psychologisch gebied nogal wat consequenties en is zelfs niet zonder gevaar.

In Nederland werd Advaita Vedanta geïntroduceerd door Wolter Keers. Velen zijn hem nagegaan maar nagenoeg niet zo heel velen in Belgë.

Een stukje theoretische introductie kan nooit kwaad zeker niet als men weet wat nog gaat volgen .



2 opmerkingen:

Aquarel zei

Bewustzijn lost op en alleen de absolute werkelijkheid wordt als waarheid erkend.

Betekent het dat dit spontaan gebeurt, zonder dat het door je Zelf 'gecommandeerd' wordt?

Sorry als ik niet de juiste terminologie hanteer, maar deze 'materie' is zo goed als nieuw voor mij. Ik wil er wel meer over weten.

ikke zei

Het verhaal over de os en de herder kan veel duidelijk maken. Het is Zen.
Maar ik ben wel blij dat je interesse toont. Je wilt weten en dat is altijd een goed teken.

Het verhaal van de os en de herder verkklaart eigenlijk zichzelf.