woensdag 17 september 2008

Bhagwan Shree Rajneesh


…beter bekend onder de naam Osho was een goeroe die later de Bhagwanbeweging stichtte. Hij was vooral bekend in de jaren ’70 waar ik hem graag bezig zag op de Nederlandse televisie. Wat velen zich nog van heml herinneren zijn vooral het feit dat hij meermaals in opspraak kwam en dat hij de trotse bezitter was van 96 Rolls Royces. ‘Bhagwan’ betekent eigenlijk ‘gezegende. Hij was dan ook in meer dan een opzicht ‘gezegend’ maar daar gaat het hier niet om. Waar het hiet vooral om gaat is dat hij erin geslaags is om diverse leringen met elkaar te verzoenen hoewel hij vooral een heel erg fervent Zenadept was.Ik besta. Ben je ooit diep in de gevoel gegaan? Ik besta. GA diep in dat gevoel naar binnen terwijl je gewoon zit: ik besta, ik ben. Voel het maar denk het niet want je kunt het ook in de mind zeggen maar dan is het gewoon nutteloos. Voel het tot diep in je gebeente. Voel het door je hele lichaam heen. Ik ben, meer niet. Wat bedoelde Osho toen hij dit zei? Je zit bijvoorbeeld gewoon in een of andere stoel. Wanneer je eenmaal gaat voelen dat je bestaat, dan word je je meteen van een heleboel dingen bewust. De druk bijvoorbeeld van jou gewicht op de stoel, de aanraking met de voering ervan, het fluweel. Je wordt je plots bewust van de luchtstroom doorheen de kamer, geluiden, ook die in je lichaam zoals het stromen van het bloed, het kloppen van je hart, de ademhaling die onafgebroken doorgaat en ook word je je plots bewust van een subtiel vibrerend gevoel in het hele lichaam. Het lichaam is iets dynamisch, het is niet statisch. Jij vibreert helemaal en dat gaat altijd zo maar door zolang je leeft. Die trilling is er.Hoe meer je je bewust wordt van al die vele dingen die gebeuren die zich binnen en buiten jou afspelen is dat wat Osho bedoelt met: ik besta. Als je je op die manier bewust wordt, stopt het denken. Het denken kan niet langer meer doorgaan als het bewust worden van alles wat gebeurt totaal is. Als je hiermee begint, voel je allerlei gedachten door je heengaan. Maar stilaan raken die gedachten op de achtergrond, ze verdwijnen haast en je voelt een afstand. Wanneer je eenmaal meer geworteld raakt in het loutere ‘zijn’, lijkt het alsof die gedachten niet meer bij jou gebeuren maar bij iemand anders. Bij iemand anders heel ver weg. En uiteindelijk, al je totaal gegrond bent – let op het woord – verdwijnt de mind. Jij bent er dan zonder een enkel woord, zonder een enkel denkbeeld.Waarom gebeurt dit nu? Omdat de mind een spediale functie is voor de omgang met anderen. Wanneer ik bijvoorbeeld met jou omga, moet ik mijn mind gebruiken, de taal, woorden. Dus zelf als je praat wanneer je alleen bent, ben je niet echt alleen want je praat dan nog steeds tegen iemand. Hoe kan dat nu dat je praat wanneer je alleen bent? Iemand is in je mind aanwezig en je praat tegen hem.Ik besta. Probeer het nu maar. Je kunt het rustig overal doen. Op de bus op op de trein of alleen maar terwijl je zit of op je bed ligt. Voel dan hoe het is.Voel hoe het is maar ga er niet over denken. Dan word je je er plots van bewust dat je vele dingen die bij je gebeuren nooit echt hebt gekend. Je hebt nooit echt je lichaam gevoeld. Je hebt je hand maar die heb je voordien nog nooit gevoeld. Soms is hij zwaar en verdrietrig en soms is hij blij en licht. Soms stroomt alles vanbinnen en soms is alles dood. Soms voel je hem levend, dansend en soms is het net alsof er geen leven meer in zit – ijskoud, dood. Nog wel aan je hangend maar niet meer levend. Wanneer je op die manier je wezen begint te voelen, gewaar te zijn, ga je de stemmingen van je handen kennen, van je ogen, van je neus en van je hele lichaam. Het is een geweldig verschijnsel met heel veel subtele nuances. Het lichaam blijft je maar van alles vertellen en jij bent er nooit om het te horen. En overal om je heen gebeurt precies hetzelfde; het bestaan gaat maar door om op stubiele manieren in je door te dringen maar je bent je er niet van bewust.Je bent er nooit om het te ontvangen, om het welkom te heten. Wanneer je het bestaan op die manier begint te voelen, komt ook de hele wereld op een volkomen nieuwe manier tot leven; je hebt dat nooit eerder gekend. Dan loop je bijvoorbeeld door dezelfde straat en die straat is niet meer hetzelfde omdat je nu gegrond bent in je bestaan, in je wezen. Je ontmoet nog steeds dezelfde vrienden maar ze zijn niet meer dezelfde omdat jij nu anders bent. Je komt thuis bij de vrouw waar je al jaren mee samenleefde en ze is niet meer dezelfde.Nu je bewust bent geworden van je eigen wezen, word je je bewust van het wezen van de ander…

Geen opmerkingen: